Att öva på mindfulness kan vara något av de mer givande du kan göra under dagarna. Det finns många belägg för att denna teknik inte bara sänker stress utan faktiskt också ökar välmående. Inte heller behöver det vara någonting svårt!

Det kan till exempel handla om att sitter ned på en mjuk matta och koncentrerat ála meditation går in i ett stadium av mindfulness, men det kan också innebära att du adderar en ”touch” av mindfulness i ditt dagliga sätt att resonera och tänka. Om du tenderar att oroa dig mycket i vardagen kan detta vara en mycket bra metod, dvs att mentalt ”ta ett steg tillbaka” och försöka se det stora perspektivet. Man kan också försöka visualisera att oroskänslorna ”rinner av en” som vatten på en gås. Oron kommer inte åt dig, för du står över den, du har ditt egen sfär där du koncentrerar dig på vettigare saker än att oroa dig.
Allt detta låter kanske mycket lättare sagt än gjort, men som med mycket annat är det så att övning ger färdighet!

Testa att utöva lite mindfulness nästa gång din jobbiga moster ringer och vräker ur sig hela sitt känsloliv i örat på dig. Ta ett djupt andetag, och koncentrera dig på de positiva känslor och upplevelser du just då trots allt har i din omgivning. Kanske har du en god middag som du längtat hela dagen efter att få laga, eller en mysig workshop eller yogaklass att gå iväg till senare på kvällen? Alltid finns det något litet att se fram emot, det gäller bara att öva sig på att se det i vardagens små situationer!

Det finns förstås en oändlig mängd med sätt att må bra på. Vad som passar just dig bäst kan så klart bara du själv ta reda på, och det är väl värt att försöka göra det! Att jaga välmående kan man hålla på med i all oändlighet, men att låta välmåendet komma till en och verkligen uppfylla en – det krävs övning!

Vanlig träning

Det är enkelt att hitta nya och trendiga sätt att vårda sin kropp och sin hälsa. Samtidigt är vanlig träning någonting av det bästa som finns för att må bra! Hormonerna som utsöndras efter träningen gör att vi mår bättre, och kroppen behöver röra sig för att fungera bra! Även om tiden känns svår att få till, går det ofta att ta sig en halvtimma om dagen. Kanske till och med träna i vardagsrummet med sin kroppsvikt?

Träningen man gör regelbundet är den som gör skillnad!